Konttirakenteiset varavoimaratkaisut
Räätälöityä varavoimaa vaativiin kohteisiin
Varavoimakontti
Konttimallinen varavoimakone koostuu tyypillisesti merikontista ja sinne asennetusta avomallisesta dieselgeneraattorista. Lisäksi varavoimakontti voidaan varustaa monilla eri asiakaskohtaisilla tarpeilla esim. erillisellä polttoainesäiliöllä ja -valvomolla, kohteen mukaan suunnatuilla ilmayhteydellä sekä asiakaskohtaisella värisävyllä. Kontit hiekkapuhalletaan ja maalataan nykyaikaisessa maalaamossa. Toimituksen etuna on nopea käyttöönotto sekä selkeät urakkarajat.
Kontteina käytetään 10-, 20-, 30- tai 40 jalkaisia merikontteja. Matalien äänitasovaatimusten täyttämiseksi kontteihin on asennettavissa meluääniloukut. Merikonteissa on alumiinilattia, joka toimii 100%:na vuotoaltaana. Vakiona käytettäviin merikontteihin voidaan asentaa varavoimakone 2350kVA asti. Kontit valmistetaan Suomessa ja niissä on huomioitu vaativat sääolosuhteet.
Vakio varavoimakontti sisältää:
- Avomallinen varavoimakone asennettuna merikonttiin
- Alumiinilattia, joka toimii 100 % vuotoaltaana
- Tuloilmaritilä moottoriohjatuilla eristetyillä sulkupelleillä
- Poistoilmaritilä moottoriohjatuilla eristetyillä sulkupelleillä
- Sulkupeltien toiminta kontin lämpötilan mukaan
- Lukittava ovi
- Roxtec yhteensopiva läpivientiaukko
- Valaistus
- Lämpöpatteri
- Pistorasiat 2 kpl
- Pakoputkisto asennettuna ja eristettynä kontin osalta
- CE-merkki
- Kontin väri asiakkaan valitsema RAL-sävy
- Moottorin esilämmitin 230V
- Käynnistysakut akkulaturilla
Kontin mitat:
(pituus x leveys x korkeus)
- 10 jalkaa = 3000 x 2438 x 2590
- 20 jalkaa = 6050 x 2438 x 2895
- 30 jalkaa = 9125 x 2438 x 2895
- 40 jalkaa = 12192 x 2438 x 2895
Vaihtoehtoinen ratkaisu kontille:
Jos varavoimakone sijoitetaan ulkotilaan ja konttiratkaisun suurin tarkoitus on estää ulkopuolisten pääsy varavoimakoneelle, niin tällöin voi olla kannattavaa miettiä edullisempaa ratkaisua. Merikontin sijaan voidaan käyttää suojakorillista varavoimakonetta, joka asennetaan suojakatokseen. Katoksellisessa ratkaisussa on huomioitavaa, että pakoputkea jatketaan ulos katoksesta. Varavoimakoneen molemmilla sivuilla on ovet, joiden on hyvä avautua siten, että sitä mahtuu huoltamaan.
Erikoisrakenteiset kontit
Kontit ovat saatavilla täysin räätälöityinä asiakkaan tarpeiden mukaan, jolloin esimerkiksi kohteen julkisivuvaatimukset saadaan toteutettua. Erikoiskonttien suunnittelu toteutetaan aina täysin asiakaskohtaisesti sekä julkisivun että kontin mittojen ja rakenteen osalta.
Koneiden yksikkötehojen kasvaessa tai kun erikoiskäyttökohteissa varavoimakoneen asentaminen merikonttiin ei onnistu, on käytettävä erikseen kohteeseen suunniteltuja konttirakenteita. Tyypillisesti PAROC/RUUKKi elementein toteutettuja ratkaisuja käytetään yli 2000 kVA konetehojen konttirakenteissa. Konttirakenteet voidaan tällöin suunnitella täysin asiakkaan tarpeita noudattaen. Konttirakenteet saavat tarvittaessa CE-todistuksen ja niihin tehdään aina tarkat kohdekohtaiset lujuuslaskelmat.
Toinen erikoisratkaisurakenteisen kontin sovelluskohde on EMP-suojatut kohteet. Varavoimakone suojataan EMP-tason häiriösuojarakenteisella teräskuorella. Tyypillisesti EMP rakenne asennetaan tärähdyksenvaimentimien päälle estämään ulkopuolelta tulevien tärähdysten vaikutus varavoimakoneeseen. EMP varavoimakoneen paloilmankierto toteutetaan suljettuna. Kaikissa läpivienneissä käytetään asianmukaisia suodatusmenetelmiä. Voidaan tarjota myös arkkitehtuurillisesti suositut Corten-materiaalista toteutetut konttiratkaisut.
Varavoimakonttien 3D-mallinnus
Varavoimakonttien suunnittelu tehdään hyödyntämällä SolidWorks 3D-suunnitteluohjelmaa, jonka avulla jokaista yksityiskohtaa voidaan tarkastella ja viimeistellä suunnittelupöydällä ennen lopullista toteutusta. Tarkka mallinnus takaa halutun lopputuloksen lopputuotteeseen. Suunnitelmien yhteensovittaminen tehdään yhdessä asiakkaan kanssa.
Ota yhteyttä