Scandic Grand Central Helsinki

Varavoimaratkaisu turvaa yli 110-vuotiaan loistohotellin sähkötekniikan

Grand Central Helsinki on Scandicin uusi kruununjalokivi Helsingin rautatientorilla. Ylellisen uuden hotellin taustalla on yksi maan vaativimmista peruskorjaus- ja uudisrakennushankkeista. Aro Systemsin sähköurakkaan kuului kW-setin varavoimakonetoimitus.

Helsingin rautatientorille vuonna 1909 valmistunut Eliel Saarisen jugendkiinteistö on toiminut pitkän historiansa aikana muun muassa VR:n pääkonttorina. Nyt arvorakennus muuntui jälleen kerran, kun Scandic avasi siihen uuden Grand Central Helsinki -hotellin vuoden 2021 huhtikuussa.

Kokonaisuuteen kuuluu vanhaa osaa täydentävä uudisrakennus, Futudesign Oy:n arkkitehtikilpailun voittajatyö ”Hermes”. Huolellisen suunnittelun ansiosta myös uudisosa istuu saumattomasti Helsingin ydinkeskustan historialliseen rakennettuun miljööseen.

Noin 36 000 bruttoneliön kokoisessa Scandic Grand Central Helsingissä on 491 hotellihuonetta, joista suurin osa sijaitsee peruskorjausosassa. Ikkunoista avautuvat näkymät esimerkiksi Kaisaniemen puistoon tai Ateneumiin. Hotellilla on myös oma sisäpiha, juhla- ja kokoustiloja, ravintola, baari sekä ylellinen saunaosasto.

Moderni sähkötekniikka varmistettiin varavoimakoneella

Hotellin vanhalla osalla on paljon Museoviraston suojelemia osia, mikä teki hankkeesta yhden maan vaativimmista peruskorjaus- ja uudisrakennusurakoista. Tekniikka ei saa näkyä hotellin julkisivussa, osalla vesikattoa tai sisällä auloissa ja käytävillä, ja siksi tekniikkareitit kulkevat kellarista hotellihuoneisiin vaakakanavissa käytävien molemmin puolin.

kW-setin toimittama varavoimakone sijaitsee tekniikkatiloissa varavoimakeskuksen yhteydessä. – Sähköt varmistetaan 285 kilovolttiampeerin avomallisella varavoimakoneella, kertoo kW-setin projektipäällikkö Ilari Lindroos. Varavoimaratkaisu sisältyi Aro Systems Oy:n sähköurakkaan.

Varavoimakoneen tehojen ei tarvitse olla hotellikohteessa yhtä suuria kuin esimerkiksi sairaaloissa tai datacentereissä, joissa liikutaan 1000–2000 kilovolttiampeerissa. Uudessa Scandicissakin tärkeintä oli varmistaa kriittisten laitteiden sähkönsaanti myös poikkeustilanteissa ja sitä kautta hotellin sujuva toiminta. Yli 110 vuoden iästään huolimatta hotellin talotekniikka onkin viimeistä silausta myöten uutta, mikä takaa myös hotellivieraiden viihtymisen.

Ratkaisu 16-tuntisen sähkökatkon varalle

Varavoimaratkaisun erityispiirteenä on 30-metrinen pakoputkisto kellarin teknisistä tiloista hotellin katolle. Näin pakokaasut puhalletaan kauas katujen yläpuolelle. Mitoituksen näkökulmasta pitkä pakoputkisto on varavoimakoneelle haaste. – Pakoputkiston mitoituksessa pitikin huomioida, että putki on riittävän paksu, jotta pakokaasujen poisto onnistuu tehokkaasti, Lindroos kertoo.

Varavoimakoneen toiminta varmistettiin hankesuunnitelman mukaisilla koekäytöillä. Käyttöönoton yhteydessä testattiin kaikki toiminnot ja ajettiin sähkökatkoa simuloiva kuormitusajo. Myös varavoimakoneen omakäyttökeskus varmistaa, että kaikki pysyy ylläpidon aikana kunnossa ja käyttövalmiina.

– Kun kone ei ole käytössä, akkulaturi ja lohkolämmitin huolehtivat siitä, että kone pystyy käynnistymään koska tahansa tarpeen vaatiessa, Lindroos sanoo. Varavoimakoneen noin 1000 litran erillinen polttoainesäiliö riittää tuottamaan sähköä täydellä kuormalla vähintään 16 tunniksi. – Todellisuudessa varavoimaa riittää lähes vuorokaudeksi.

Scandic hotellin varavoimakone