Varavoimakoneen toimintavarma käyttö kylmissä talviolosuhteissa

Kustannustehokkain varavoimaratkaisu on ulos asennettava sääsuojallinen varavoimageneraattori. Silloin ei tarvita varavoimahuonetta, erillistä ilmanvaihtoa tai pakoputkistoja, ja käyttöönottokustannukset jäävät pienemmiksi. Kuulemme kuitenkin käyttäjiltä usein kysymyksiä, miten dieselgeneraattori kestää Suomen kylmissä olosuhteissa.

Mitä dieselgeneraattorille tapahtuu pakkasella?

Kun lämpötila laskee, dieselgeneraattorissa voi ilmetä käynnistysongelmia. Akku voi tyhjentyä tavallista nopeammin, varsinkin jos sitä ei käytetä. Pakkanen lisää moottorin liikkuvien osien vaurioitumisriskiä, ja esimerkiksi kosteuden tiivistyminen voi aiheuttaa jään muodostumista dieselgeneraattoriin tai jäähdyttimeen. Kylmillä keleillä on aina vaarana, että öljyt jähmettyvät ja muita nesteitä sisältävät piirit jäätyvät tai suodattimet tukkeutuvat. Lisäksi moottorilohkoa ja virtapiiriä voivat vaurioittaa lämpötilan nopeat ja rajut vaihtelut.

Talveen varaudutaan yksinkertaisilla menetelmillä

Varavoimageneraattorin toimintavarmuutta voidaan parantaa yksinkertaisilla menetelmillä. Dieselgeneraattorissa tulee käyttää talvikuukausina pakkasen kestävää polttoainetta, ja siksi on syytä varmistaa aina, ettei polttoainesäiliöön ole jäänyt kesän tankkauksien jäljiltä kesälaatua. Suosittelemmekin käytettäväksi aina talvilaatuista polttoainetta tämän varmistamiseksi. Lisäksi jäähdytinnesteen pakkaskestävyys tulee olla riittävä. Käyttämämme jäähdytinneste kestää noin 37 asteen pakkaset, kun siinä on puolet etyleeniglykolia ja puolet tislattua vettä. On huomioitava, että vanhetessaan jäähdytinnesteen pakkaskestävyys heikkenee, joten nesteet on hyvä vaihtaa säännöllisin väliajoin.

Käytämme dieselgeneraattoreissamme vain Valvoline Premium Blue moottoriöljyjä, jotka on suunniteltu suojaamaan moottoria äärimmäisissä talviolosuhteissa. Kaikkien toimittamiemme varavoimakoneiden moottorit on varustettu moottorin esilämmittimellä, jolloin moottorissa on parempi kuormanottokyky kylmissä olosuhteissa. Pumpullinen lohkolämmitin on paras vaihtoehto tasaisen jäähdytysvesikierron ja moottorin lämmityksen varmistamiseksi.

Dieselgeneraattorin pakkasen keston kannalta on tärkeää varmistaa, että akussa on riittävä varaus. Kaikissa toimittamissamme varavoimakoneissa onkin vakiona automaattinen akkulaturi, jolla akkua pidetään ylläpitolatauksessa. Liikuteltaviin varavoimakoneisiin suosittelemme akkuerottimen eli akkukatkaisijan asentamista. Akun toiminta kannattaa myös tarkastaa säännöllisin väliajoin ja akku vaihtaa 3–5 vuoden välein.

Suosittelemme ulos asennettavien dieselgeneraattorien päälle aina katosta, joka suojaa varavoimakonetta lumelta ja varmistaa, etteivät tulo- ja poistoilmakanavat tukkeudu. Lisäsuojaa talviolosuhteisiin saadaan generaattorilämmittimellä ja ohjauspaneelin näytön sähkövastuksella. Suosittelemme myös varavoimakoneen säännöllisiä koeajoja: ne parantavat dieselgeneraattorin käyttövarmuutta kylmimmilläkin keleillä.